Wat voor slaper ben jij….

Eigenlijk heb je 8 uur slaap per dag nodig, sommige van ons iets minder maar meer is het eigenlijk niet als volwassen. Toch wordt je vaak wakker en ben je nog vermoeid en dat kan best veel oorzaken hebben. Ben geen dokter en heb niet gestudeerd ervoor maar weet inmiddels wel dat koffie en thee voor de nacht niet echt bevorderlijk is voor de slaap. Tobben voor de nacht is dan ook vaak wel nr 1 waardoor je niet kan slapen. Blijven liggen is dan ook niet de oplossing en kan rustige afleiding toch ook weer slaapverwekkend zijn. Lees een boek, of ga je administratie doen.

In ieder geval is het zaak om er iets aan te doen, want slapen is een eerste levensbehoefte. Slapen dient om het lichaam te onderhouden en te herstellen. Het is dan ook te vergelijken met het sleutelen aan een oude auto: dat doe je ook niet met een draaiende motor.

Tijdens het slapen worden alle lichaamsactiviteiten op een lager niveau uitgevoerd, zodat het lichaam ‘herstelreparaties’ kan doen. Zoals een computer een defragmentatie voor de nacht. Tijdens de slaap krijgt het lichaam eveneens de kans om afvalstoffen te verwerken.
De spijsverteringsorganen zijn namelijk de enige die tijdens de slaap juist wel aan de slag gaan. Maar slapen heeft ook effect op de hersenen. De hersencellen werken namelijk tijdens de slaap, net als de organen, op een lager niveau waardoor ze kunnen herstellen van de schade die vrije radicalen hebben aangericht.
Ook zorgt slapen ervoor dat wat je overdag hebt geleerd, beter kunt opslaan om het de volgende dag opnieuw of nog beter te kunnen doen. Sterker nog: er zijn bewijzen dat de hersenactiviteit die plaatsvond tijdens het leermoment wordt herhaald tijdens de slaap. Dus ga meer slapen om minder te hoeven te leren.

Anti rimpel en kreukelzone
Er is geen discussie over het effect van slaap op de huid: die wordt er absoluut mooier van. Daar hoef je natuurlijk niet voor gestudeerd te hebben, want iedereen weet hoe verkreukeld je eruit kan zien na een slapeloze nacht. Er zijn dan ook bewijzen dat de celvernieuwing van de huid toeneemt tijdens de slaap.
Gelukkig kun je – behalve voor genoeg nachtrust zorgen – zelf veel doen om het kreukeleffect tot een minimum te beperken. Gebruik bijvoorbeeld een nachtcrème met retinol want deze blijft actief zolang die niet aan zonlicht wordt blootgesteld.

Wat voor soort slapers zijn we dan!!
* Rechtse politici slapen, geheel tegen verwachting, vrijwel altijd op een linkerzij. (Ik ook maar zit niet in de politiek)
* Managers uit het bedrijfsleven liggen bijna altijd op hun rechterzijde. (ik ook maar ben geen manager)
* Topsporters slapen meestal op hun buik. (ik ook maar doe geen top sport)
* Mannen die het bed delen met een vrouw vertonen na verloop van tijd mindere intellectuele prestaties. (duhhh)
* Dit proces voltrekt zich omgekeerd evenredig bij vrouwen. (wist ik al)
* Mensen die structureel te weinig slapen, hebben vier keer zoveel kans op overgewicht. (sonja bakker, schrijf in je boek)
* 20 tot 30% van alle verkeersongelukken wordt veroorzaakt door slaperigheid. (Krijgen we slaaptest als we aangehouden worden)
* Mannen die regelmatig minder dan zes uur slapen hebben twee keer zoveel kans om vroegtijdig te overlijden. (minder sex meer slapen dus)
* Tijdens de slaap eet je minstens vier insecten per jaar. Voorwaar een echte nachtmerrie ( gadvre, vandaar ik die spin niet meer kon vinden)
Dat was dan me log weer, ik ga snel beginnen met mijn schoonheidsslaapje!!! BTW tips bij meer om te kunnen slapen, of juist als je niet kan slapen!!”;s:4:”body”;s:1220:”Praktische tips

1 Ga uit bed als je niet kunt slapen. Lees een boek, kijk tv of doe de administratie. De slaap komt namelijk niet sneller als je blijft woelen.

2 Zet géén klok naast je bed. Zo kun je ook niet zien hoeveel uur je níet hebt geslapen.

3 Probeer het malen te stoppen door je op je lichaam te concentreren. Haal elk lichaamsonderdeel voor je geestesoog en ‘bekijk’ het van alle kanten.

4 Schrijf ideeën op of leg ze vast met een voicerecorder. Dan hoef je ze niet eindeloos te repeteren in je hoofd.

5 Troost jezelf met een fijne gedachte. Gun jezelf bijvoorbeeld een bezoekje aan de schoonheidsspecialiste.

6 Zorg dat de slaapkamer goed geventileerd is, vermijd ’s avonds koffie en thee en drink geen alcohol.

7 Ga pas naar bed als je moe bent. Vraag jezelf af of je wel acht uur slaap nodig hebt.

8 Bezoek een psycholoog als er onverwerkte emoties zijn. Alleen al de gedachte dat je je verhaal kwijt kunt, biedt rust in het hoofd.

9 Maak een afspraak met een Slaapcentrum. Daar kunnen ze achterhalen of er een lichamelijke oorzaak is aan te wijzen.

10 Pas op met slaapmiddelen. Ze zijn extreem verslavend waardoor de kwaal uiteindelijk alleen maar erger worden

Dit bericht is geplaatst in Weblog. Bookmark de permalink.